...CULTURA ÉS ALLÒ QUE QUEDA DESPRÉS D'HAVER OBLIDAT ALLÒ QUE ES VA APRENDRE...
André Maurois



martes, 29 de abril de 2008

L'ErA dELs AmAtEuRs...

El passat 24 d’abril sortia publicat a El País un article titulat Gracias y desgracias de Internet. L’autora és Victoria Combalía, crítica i professora d’art. En el seu text, Combalía exposa que Internet “no sólo está lleno de informaciones falsas, sino también de tonterías”. A l’article cita a Andrew Keen, autor del llibre The cult of the amateur. Keen vaticina que cap a l’any 2010 hi hauran prop de 500 blogs fonamentats en opinions d’amateurs, que no fan res més que confondre al lector. Combalía va més enllà d’aquesta afirmació i exposa que “llega el dominio de los simios, es decir, de los amateurs”.

Com es pot veure, o millor dit llegir, Victoria Combalía formaria part dels partidaris d’una cultura d’elit que molts interpretarien com una cultura poc democràtica on només uns quants tenen el poder de manifestar la seva opinió i el seu coneixement de forma que aquest sigui reconegut i acceptat per la resta de la comunitat.

La figura dels gatekeepers en els mitjans tradicionals, sobretot a la premsa, impedeix que es publiqui informació que no s’avingui amb la línia editorial del mitjà o informació no considerada oficial per l’origen de les fonts. L’alternativa a aquesta situació és Internet. Aquest mitjà permet que tothom pugui expressar-se creant-se el seu propi espai: fòrums, blogs, pàgines web...

És cert que aquesta hiperinformació desemboca en què certs continguts són falsos i a causa d’aquest excés d’informació és impossible contrastar-la tota. La solució no és menysprear Internet o els creadors de blogs (els simios de Combalía), sinó aprendre a jerarquitzar informació. És cert que no tots els blogs són de qualitat, però seria una injustícia posar-li la mateixa etiqueta a tots.

La pregunta és: Com aprendre a seleccionar i jerarquitzar informació? Un company de classe proposava que a les escoles els nens tinguessin una assignatura que els ensenyés els criteris a seguir per seleccionar la informació adient per a documentar-se pels seus treballs. Personalment, dono suport a aquesta proposta. D’aquesta manera, els nens creixeran amb un esperit crític vers la informació que apareix en els mitjans de comunicació, aprendran a distingir URLs de referència i a contrastar almenys amb dues fonts la informació que els interessi.

De la mateixa forma que no tot el que apareix escrit en un diari és cert i tendeix a ésser cregut, malgrat que en ell s’hi exposi únicament la versió oficial de la realitat que ens envolta, és ridícul negar fonts d’informació alternatives que puguin proporcionar altres punts de vista no contemplats pels grans creadors de la opinió pública.

No hay comentarios: