...CULTURA ÉS ALLÒ QUE QUEDA DESPRÉS D'HAVER OBLIDAT ALLÒ QUE ES VA APRENDRE...
André Maurois



martes, 8 de abril de 2008

ENTREVISTA a Àngel Quintana, coordinador del cicle Més enllà de la icona. Repensar Charles Chaplin, avui.


Àngel Quintana: “Hem volgut destacar el Chaplin reflexiu i l’art inconfusible d’aquest cineasta”.

1) Chaplin en imatges és la primera gran exposició dedicada a aquest director de cinema a Espanya. En quins punts s’ha basat la col·laboració entre Fundació “la Caixa” i NBC Photographie?

NBC Photographie ha estat qui ha produït l’exposició. Fundació “la Caixa” ha fet una adaptació del projecte enfocat al públic del nostre país. Per exemple, hem afegit una secció dedicada a la relació de Chaplin amb Espanya, a la incidència que va tenir el personatge de Charlot en el públic de l’època i a com és va utilitzar la imatge de Charlot com a reclam publicitari.

2) Tenint en compte que gran part dels 300 documents que conformen l’exposició són custodiats per la família de Chaplin, ha estat molt difícil l’obtenció d’aquest material inèdit?

Al contrari. És gràcies a la família que ha estat possible fer l’exposició. Hi ha material inèdit, com per exemple les pàgines dels àlbums Keystone, que per primera vegada es mostren al nostre país. La resta potser és material poc conegut, més que no pas inèdit com per exemple alguns dels extractes de pel·lícules que mostrem a l’exposició.

3) Quin és l’objectiu exacte del cicle? Què es pretén mostrar al públic?

L’objectiu és proporcionar al públic una interpretació sobre Chaplin a partir de la qual poder reflexionar. Chaplin arriba a tothom, no només a la generació que va créixer amb ell. Chaplin és molt més que Charlot i s’ha insistit molt en aquest sentit. Hem volgut destacar el Chaplin reflexiu que vol intervenir en la societat del seu temps i sobretot remarcar l’art inconfusible d’aquest cineasta. Per això hem acompanyat l’exposició de conferències, per aprofundir més i crear més reflexió.

4) Quins criteris s’han seguit a l’hora de crear la temàtica de les diferents sales de l’exposició?

L’exposició mostra els grans temes al voltant de Chaplin, tant des de la vessant d’actor com de director i també el personatge que es va convertir en icona del segle XX. El comissari tenia interès en presentar com sorgeix Charlot, com i per què es transforma, quines contribucions va fer Chaplin al cinema i per què el seu èxit va provocar la persecució dels sectors conservadors dels Estats Units. La part final tracta del discurs de Charlot. Amb l’arribada del cinema sonor Chaplin va rebre pressions perquè fes parlar al seu personatge, però ell es va resistir. Chaplin pensava que el seu llenguatge del cos era més universal que la parla i sabia que en el moment en què Charlot parlés, el personatge moriria.

5) En el plantejament de les diferents activitats es nota una gran preocupació per arribar a un públic molt divers. Quines han estat les activitats del cicle amb més èxit (familiars, escolars, per a la gent gran, conferències i exposició)?

La veritat és que totes les nostres activitats han tingut molta acceptació entre el públic. L’exposició ha rebut moltes visites i a les conferències ha assistit una mitjana de entre 70 i 80 persones. No està gens malament. El més positiu ha estat el públic fidel que hem tingut. La gent ha respost molt bé al cicle i l’ha seguit. M’agrada trobar cares conegudes a les conferències. Hem tingut de tot: gent gran, universitaris, estudiants que feien el treball de recerca sobre Chaplin...

6) Correspon el perfil del públic objectiu del cicle amb el públic real que s’ha acostat a seguir-lo?

CaixaForum té un públic molt heterogeni que no busca un públic especialitzat, a diferència d’altres centres com el CCCB. Jo pensava que tindríem un públic gran, però m’ha sorprès l’acceptació que ha tingut el cicle entre la gent jove.


“Aquesta exposició ha estat un bombó”


7) Quins criteris s’han utilitzat en l’elecció dels temes i dels conferenciants?

Els temes estan pactats amb els conferenciants. Hi ha una proposta de noms i evidentment, la fundació “la Caixa” permet treballar amb professionals de nivell internacional, com el biògraf David Robinson. Molts dels conferenciants, a més de ser especialistes en el tema, són amics meus i diguem que contactar amb ells ha estat fàcil. He intentat donar temes molt concrets per evitar conferències repetitives i donar una visió més àmplia de Chaplin sobre el seu llenguatge, gestualitat, compromís social...

8) Es va produir algun canvi de calendari per problemes personals d’alguns conferenciants. Ha influït negativament aquesta circumstància en la realització del cicle?

No, va ser un canvi d’últim moment perquè Sánchez-Biosca va tenir problemes familiars. L’única solució possible va ser canviar la data de la meva conferència sobre El gran dictador per la de Sánchez-Biosca. Vam solucionar ràpidament el problema, ja que sabíem que tindríem públic.

9) Tenint en compte que part de l’èxit d’una exposició consisteix en el seu enteniment per part del públic, l’exposició Chaplin en imatges ha estat dirigida per cinèfils i crítics d’art o bé per especialistes en comunicació?

Ha estat dirigida per un especialista en cinema, però en aquest cas he de dir que és una persona que sap comunicar molt bé. Suposo que això ha servit per fer aquesta activitat tan entenedora. Aquesta exposició ha estat un bombó. Potser els assistents més cinèfils han trobat a faltar més fragments de pel·lícules, però el nostre objectiu era arribar a un públic heterogeni, al públic de CaixaForum.

10) Quin balanç fa del cicle?

Estic molt content, tant per l’èxit del cicle com per la meva experiència personal. Jo mateix he après moltes coses noves sobre Chaplin i l’estic mirant d’una altra manera.

No hay comentarios: