...CULTURA ÉS ALLÒ QUE QUEDA DESPRÉS D'HAVER OBLIDAT ALLÒ QUE ES VA APRENDRE...
André Maurois



domingo, 11 de mayo de 2008

L'arT de L'EnTrEviStA aMb víCtOr aMELa...

Em va agradar molt veure a Víctor Amela en la nostra facultat fent-nos una xerrada sobre l’art de fer una bona entrevista. Dic que fer una bona entrevista és un art perquè sovint no és gens fàcil aprofundir en els secrets més íntims del personatge que volem entrevistar, que el personatge se senti còmode i sigui capaç d’explicar la seva història amb tot luxe de detalls. En moltes ocasions, un bon text periodístic deixar de ser-ho si no conté una bona història humana que provoqui a la reflexió, al dubte, a la qüestió...

Així doncs, el periodista de La Contra de La Vanguardia va explicar que aquest espai del diari va néixer com un espai d’entrevista destinat a personatges famosos. No obstant, poc a poc es van adonar que les vides anònimes també resultaven interessants pels lectors. D’aquesta manera, van començar a rebre correus electrònics de persones que mereixien tenir una espai a La Contra per explicar la seva història. Aquest fet és molt positiu, ja que trenca amb l’elitisme. Ara no només els personatges famosos i amb notorietat pública tenen dret a expressar la seva veu en un mitjà de comunicació tan consolidat com és La Vanguardia, sinó que la pròpia gent del carrer també té l’oportunitat de fer valer la seva història.

Com transcriure una entrevista? Amela és partidari de la manipulació perquè, sovint, és necessari fer més curta l’entrevista i saber transmetre al lector en poques paraules allò que l’entrevistat ha declarat en una hora d’entrevista. No obstant, el que segons Víctor Amela no es pot consentir mai és tergiversar i canviar el significat i la intenció amb què s’han fet les declaracions. Sempre s’ha d’entendre el per què de l’entrevista i el significat de la mateixa. Així doncs, després de la comprensió del contingut es passa a la compressió i transcripció.

Per acabar, Víctor Amela ens convida a publicar una entrevista per la història humana en si mateixa i no pels beneficis econòmics que amb ella es puguin aconseguir. Tampoc es tracta de fer entrevistes de promoció, com seria el cas d’una entrevista feta a un escriptor que acaba de publicar la seva darrera obra. Així doncs, com a futurs periodistes que som, hem de tenir en compte que més enllà de la notorietat i dels interessos econòmics, allò que realment fa una bona entrevista és una història humana interessant, real i captivadora.


No hay comentarios: